A crise económica
española iniciouse en 2008 e os seus efectos prolongáronse durante máis de
cinco anos ata a actualidade, non só no plano económico senón tamén no político
e o social. Esta crise enmárcase dentro da crise económica mundial de 2008 que
afectou á maior parte de países do mundo, en especial aos países desenvolvidos.
O comezo da crise mundial
supuxo para España outros problemas: o final da burbulla inmobiliaria, a crise
bancaria de 2010 e finalmente o aumento do desemprego en España que marcaba un
mínimo histórico durante a primavera de 2007 con 1,76 millóns de persoas (un
7,95% da poboación activa), pasou a rexistrar un máximo histórico no primeiro
trimestre de 2013 con máis de 6 200 000 parados (un 27,16%), cun paro xuvenil
(desempregados menores de 25 anos) de máis de 960 000 persoas (57,2%).
A Estratexia Europea 2020
pretende ser un revulsivo para a crise e preparar a Europa para o futuro e
baséase nun crecemento da economía baseado no coñecemento, na innovación, nunha
economía que faga un uso máis eficaz dos recursos e cun alto nivel de emprego e
cohesión social, centrándose en cinco obxectivos:
Obxetivo 1: Emprego para o
75% das persoas de 20 a 64 anos.
Obxetivo 2: Investimento do
3% do PIB en I+D
Obxetivo 3: Cambio climático
e sostenibilidade enerxética
Objetivo 4: Educación. A
porcentaxe de abandono escolar debería ser inferior ao 10% e porlo menos o 40% da xeneración máis nova
debería ter estudos superiores completos
Obxetivo 5: Loitar contra a
pobreza e a exclusión social
O Plan Nacional de
Reformas 2014 constitúe un instrumento esencial de política económica para
permitir que o cambio de ciclo que parece estar a iniciarse se consolide e
permita un crecemento sólido e sostible que favoreza, de forma decidida, a
creación de emprego. As medidas estrutúranse entorno a cinco áreas: saneamento
fiscal diferenciado e favorecedor do crecemento; restablecer as condicións
normais de préstamo á economía; fomentar o crecemento e a competitividade
actual e futura; loitar contra o desemprego e as consecuencias sociais da
crise; e modernizar a Administración Pública. Estas medidas, ademais, sentan as
bases para o cumprimento dos obxectivos da Estratexia Europa 2020.
É evidente que para que
as políticas de emprego, dentro da Estratexia de Emprego Europea, sexan
efectivas, España necesita reformas que vaian encamiñadas a mellorar as
condicións para que as pequenas e medianas empresas, base do tecido produtivo,
encontren as condicións para aumentar a súa produtividade e para iso é
necesario financiamento e internacionalización. Respecto ao financiamento esta
poderá provir de orixe bancaria (a través do ICO que está a dar apoio alí onde hai máis escaseza
de crédito) e vías non bancarias como, por exemplo, o reforzo de sistemas de
avais e garantías públicas para o financiamento de PYMEs, entre outros. A
internacionalización das empresas pretende mellorar a capacidade exportadora,
diversificar os mercados de destino e atraer o investimento estranxeiro
facendo, todo iso, que reverta na creación de emprego.
O Sistema Nacional de
Emprego, integrado polo Servizo Público de Emprego Estatal e os Servizos
Públicos de Emprego das CCAA, ten como cometido promover e desenvolver a
política de emprego no marco da chamada Estratexia Española de Emprego.
De entre as medidas para
a loita contra o desemprego, que son necesariamente froito da cooperación entre
o Estado e as CCAA, dada a distribución de
competencias, podemos destacar:
-A reforma laboral.
O marco lexislativo foi sufrindo modificacións
dende o comezo da crise:
En
setembro de 2010 aprobouse a Reforma laboral en España en 2010: Real
Decreto-lei 10/2010, do 16 de xuño, de medidas urxentes para a reforma do
mercado laboral e pola Lei 35/2010, do 17 de setembro, de medidas urxentes para
a reforma do mercado de traballo.
A reforma abriu a posibilidade de que empresa e
traballadores acordasen que, debido á situación de crise, non se aplicase o
réxime salarial previsto polo convenio colectivo de ámbito superior á empresa,
como os sectoriais ou os do ramo.
A reforma estableceu a redución de xornada por
causas económicas, aínda que os traballadores teñen dereito á prestación por
desemprego polas horas que deixen de traballar en virtude destes cambios, e non
por días. Ademais, a prestación por desemprego será equivalente ao da xornada
autorizada.
Outro dos obxectivos da reforma era acabar co
encadeamento de contratos temporais, isto é, coa sucesión, sine die, de contratos temporais a un traballador, sen que se lle
contrate fixo, mantendo a inestabilidade no emprego. A reforma estruturou a
penalización desta figura contractual.
A
reforma da lexislación laboral en España en 2012 modificou a anterior reforma
laboral aprobada en setembro de 2010. Mediante a aprobación do «Real
Decreto-lei 3/2012, do 10 de febreiro, de medidas urxentes para a reforma do
mercado laboral,» o Goberno presidido por Mariano Rajoy propoñíase
"facilitar a contratación, con especial atención aos mozos e aos parados
de longa duración, potenciar os contratos indefinidos fronte aos temporais e
que o despedimento sexa o último recurso das empresas en crise", ademais
de "rematar coa rixidez do mercado de traballo e sentar as bases para
crear emprego estable".
-A reforma do sistema educativo
Orientada a mellorar a empregabilidade dos mozos (LOMCE) que supón:
adianto da idade en que os alumnos elixen a súa traxectoria formativa, o
establecemento dunha nova etapa educativa de formación profesional básica,
desenvolvemento do modelo de formación profesional dual, a introdución de
contidos curriculares para fomentar o espírito emprendedor e a adquisición das
competencias necesarias para a creación e desenvolvemento de empresas.
- Desenvolvemento do novo modelo de formación profesional
para o emprego que permitirá detectar as prioridades formativas dos sectores
produtivos e financiamento público de accións formativas de recualificación
profesional de ocupados e desempregados.
O Sistema Nacional das Cualificacións e Formación Profesional
(Lei Orgánica 5/2002), a través do Catálogo Nacional de Cualificacións
Profesionais ordena as cualificacións profesionais susceptibles de
recoñecemento e acreditación, identificadas no sistema produtivo en función das
competencias apropiadas para o exercicio profesional. A Unión Europea dótase
así mesmo dun marco común de referencia que relaciona entre si os sistemas de
cualificación dos países membros que permitirá fomentar a mobilidade dos
traballadores entre os diferentes países e facilitaralles o acceso ao aprendizaxe
permanente, o Marco Europeo de Cualificaciones (EQF) que se centra nos
resultados de aprendizaxe e non en datos básicos da formación como a duración
dos estudos.
- Un novo sistema de intermediación laboral: colaboración
público-privada entre os servizos públicos de emprego e as axencias de privadas
de colocación.
-Adopción de medidas para a loita contra o desemprego
xuvenil:
O fomento do emprendimiento dos mozos: reducións de cotas á
Seguridade Social ou ampliación das posibilidades de capitalizar a prestación
por desemprego para iniciar actividades por conta propia.
O estímulo da
contratación laboral de mozos, facilitando a transición educación-mercado
laboral.
A mellora da empregabilidade dos mozos desempregados: programas
para obter certificados de profesionalidade con compromiso de contratación ou
para que os mozos desempregados poidan retomar
os estudos e obter unha
titulación.
Plan Nacional de
Implantación da Garantía Xuvenil, en coordinación coas Comunidades Autónomas.
No marco da Estratexia de Emprendimiento e Emprego Xove, o Plan desenvolve
medidas para implantar un sistema de atención personalizada para orientar aos
mozos menores de 25 anos que nin estudan, nin traballan, nin reciben formación.
A implementación da Garantía Xuvenil conta en 2014 e 2015 con financiamento de
fondos comunitarios por un importe de 1.887 millóns de euros.
-Fomento das
iniciativas emprendedoras como forma de acceso ao mercado de traballo. Apoio ao emprendimiento.
Medidas recollidas na Lei 14/2013, do 27 de decembro, de
apoio aos emprendedores e a súa internaciona
lización. No ámbito actual, no que a prioridade é a creación
de emprego, o Goberno puxo en marcha ao longo dos dous últimos anos medidas
fiscais de apoio ao emprendedor, tendencia que se manterá. En particular
podemos destacar incentivos fiscais xa existentes no IRPF e
no Imposto sobre Sociedades para apoiar os proxectos emprendedores.
Todas estas medidas responden ás necesidades
actuais do mercado de traballo e contribúen a unha nova etapa de creación de
emprego nun novo modelo de crecemento económico; sitúan a poboación activa e as
empresas, verdadeiros actores do mercado de traballo, no centro das actuacións
do conxunto do Sistema Nacional de Emprego e están en consonancia cos
obxectivos de emprego compartidos polo conxunto dos Estados membros da Unión
Europea.
No hay comentarios:
Publicar un comentario